Friday, 18 December 2009

Eye in the Star.



Eye in the Star.

We, are lost.
Tumbled down this endless pit of deceit.
Deceived, we are.

Succumbed to the eye.
Blinded by the stars.
Paralyzed, we are.

Our faith withers.
Our strength crumbles.
Suffocated by our adversary.
Weak, we are.

Stuck in this pit,
Fluorescence is what we seek.

Ember, to overcome this darkness.
Guidance, we chase.

We live for the hereafter.
Are we prepared?

We breathe a mortal's breath.
We bled a mortal's blood.

Repent.
For the end is near.

Dark90

Wednesday, 16 December 2009

HAHA

Yeah!! kawan-kawan semua tunggu apa lagi marilah sama kita pakat rebut kerusi dekat kelas :D jadual exam sudah keluar-kan.. nantikanlah saatnya bumi akan terbalik sebentar.

Kasi semangat kepada jiran tetangga jangan dilupa.. semoga berjaya bersama.

Kawan-kawan kalau ada masa kosong marilah tolong aku baca kitab.. risau sudah sampa ke tahap gaban yang terputus ekor heha~  :D

16 - Jan - 2010

Thursday, 26 November 2009

Selamat Hari Raya Korban 2009

Assalamualaikum wbt

Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi kita iaitu Rasulullah s.a.w, keluarganya dan juga para sahabatnya.

(Tengah tersenyum ni). Sudah lama tidak meninggalkan penulisan ana di sini. Allahu Robbi. Makin ceria dan Alhamdulillah. Makin mantap.

Kepada pemilik blog ini dan juga rakan-rakan yang tanah tumpahnya di Malaysia tapi jasadnya di Mesir dan sebagainya, ana ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya korban 2009. Korbankanlah apa yang patut dikorbankan serta ana doakan yang baik-baik untuk antum semua.

Sempena Raya Korban ini. Ana juga ingin mengajak antum semua untuk bermuhasabah diri apabila keseorangan. Jangan pula termenung ingatkan kekasih tercinta ..ehehe..
Jadi, cuba kita sama-sama hayati, melihat gambar atau menatap wajah-wajah keluarga kita dan muhasabah sebentar mengenai diri kita. Adakah kita makin maju ke arah jalanNya atau sebaliknya. Fikirkan apa yang telah antum korbankan dan menangis dan sujud syukur sekiranya perlu apabila antum tidak sangka-sangka antum telah berjaya.

Kemudian, sekiranya antum nak cerita sebagai iktibar kepada sesiapa, bolehlah dijadikan sebagai bahan penulisan.

Ana bukanlah seperti kalian. Bukan dari sekolah agama mahupun basic agama tu pun,kalau zaman do'lu-do'lu orang bertanya, ana akan jawab.."Apa??"

10 tahun. Genap 10 tahun, dari semasa ke semasa ana berubah dan siapa sangka, kalau dahulu kita dikenali sebagai seseorang yang orang kata..

"walawei~~!Minah ni femes~~" dan lelain lagi..

tetapi sekarang,

sendiri tidak tahu..sehinggalah..

"Akak, akak dari uni al azhar ke? "
"Belajar dari kolej islam mana ya dulu??"

atau dalam orang nak taaruf kan..

"Ustazah, dari mana ya..ana ustaz dari uni mesir"

Dalam hati, tidak terniatpun nak ada jodoh dengan orang2 alim ni. Macam-macam.

Tidak tersangka di jiwa ana berubah seperti ini.

Apabila hari ini orang lain menyebut mengenai korban, ana tiba-tiba nak tulis benda-benda ni.
Baiklah antum, disini ana ingin menyeru pada antum semua. Cuba kita korbankan sesuatu,dimana ianya membawa ke arah kebaikan pada diri kita. Ana tahu antum boleh.
Sekiranya ana boleh lakukan kerana Allah swt, ana pasti antum boleh lakukan perkara ini.

Contohnya, kalau pergi ke mesir sebab kena paksa belajar tapi dalam hati tiada perasaan pun nak jadi ustaz atau ustazah, cuba korbankan perasaan tersebut dan gantikan dengan perasaan baru. Izinkan hati untuk merasakan nikmatnya jadi ustaz dan ustazah ini dan membawa Islam ini kepada orang lain.

Itu sahaja dari ana. Kalau ada masa lagi ana tulis lagi ya. :) Selamat Hari Raya Korban 2009

Tuesday, 17 November 2009

Utopia


I am rotten.
Rotted by this narcotics.

Guilt, I felt.
For the wrong turns in my life.

Regret, I am
For being weak.
I pray for strength,
for hope.

Hope, for a miracle.
Hope for my life, to not gone astray.

Strength,
for I fear the worst.

This is,
the calm before the storm.
This is the time to prepare,
to strengthen.

Our clock is ticking.
Seize, the day.
For our end, is close.

Gates are gaping.
Gates to the promised Utopia.

Friday, 13 November 2009

Wudhuk Lebih

Islam itu mudah dan tiada paksaan, semua orang tahu cuma kite sahaja kekadang yang menyulitkan diri sendiri tak gitu?.. jadi topik kali ini ingin berkongsi sama kamu semua apa yang dari ayah saya dari ustaz-nya.

Kisah ini berdasarkan pengalaman yang sudah dilalui 2-3 kali (musim) dan saya rasa ianya sesuai dijadikan iktibar terus jadikan sebagai amalan seharian, tidak begitu rumit bahkan terlalu mudah sekali

Cerah Mata Kuat Kaki
Ustaz ini selalu membawa jemaah menunaikan haji di Makkah AlMukarramah,
Ustaz ini mendapati seorang pak cik sudah berumur lingkungan 60-70an dan masih aktif, semangat, larat, dan juga berkepuyaan seperti macam orang muda berjalan sana sini naik turun tangga macam biasa (lompat melompat mungkin tak kot :P) setelah ustaz ini mengamati dua tiga kali dalam kehairanan kemudian dia bertanyalah pak cik tersebut apakah rahsia sebenarnya yang diamalkan?
mudah sahaja pak cik itu menjawab pertanyaan tersebut dengan berkata : " ini semua permberian dari Allah saya cuma jaga haknya saja.. tak dak apa yang saya amalkan cuma bila time ambil wudhuk saya buka mata biar basuh muka sekali dengan mata dan kaki saya lebihkan sampai lutut, itu saja " beginilah jawapan yang sering ustaz tersebut dapat apabila berhadapan dengan kes yang sama..

Mudah Bukan?
Jadi apabila imbas kembali dalam pelajaran2 di kuliah dalam subjek Hadis, terdapat banyak hadis menyatakan kelebihan2 dalam berwudhuk serta cara2 dan anggota2 tambahan (sunat) disebutkan dalam hadis.. InsyAllah jika diberi kesempatan dapatlah sesama kita berkongsi ilmu yang bermanafaat ini, sekarang kita sudah tahu terpulang kepada kita mahu atau tidak untuk jadikan sebagai amalan harian.. alang2 ambil wudhuk apalah salahnya lebih sikit en..

Istiqamah Khair Min Alf Karamah.

Saturday, 31 October 2009

Land Of The Lamb


Ages has the genocide began,
a black hole in this motherland.

For what use has this been?
This massacre.
Kill or be killed, they say.

Long has the war drum beats,
war sirens wailed.
Why has none of us answered?
Why has the world turns a blind eye?

We are the fallen.
We are the slaughtered

How long will this holocaust be?
This eclipse that darkens our land,
darker, it has become.
Years has the sun once shone upon us.

Why has the light abandoned us?
The forsaken, we are.
Have we no right in this world?

Long have we wait.
We shall wait no more.

Dark90

Intro Author Baru.

Hey guys!
I'm Ariff.. Bj invite aku ke blog die.. so aku pun terimala.. So yeah. hope u guys enjoy my writing. Wish you guys all the best.

Jalinan Jodoh Awek Gaza


Pertubuhan Hamas senantiasa dicop Barat sebagai “pengganas”. Tetapi mengapa rakyat, khususnya yang masih bujang begitu menyayangi kumpulan ini? Pada usia 29 tahun, Tahani dianggap sebagai seorang perempuan yang enggan berkahwin menurut standard masyarakat di Gaza. Untuk itu dalam usahanya mencari seorang suami, ia cuba mendapatkan bantuan dari pihak yang terbaik: kumpulan pejuang Hamas.

Ketika saya melihat kumpulan laki-laki di jalan saya lalu berfikir, "Ya Allah, tidak adakah seorang di antara mereka sesuai untukku?" ujar perempuan muda berkulit gelap, mata berwarna madu, dan memakai kerudung marun itu. Mengirim butir-butir diri adalah salah satu dari 287 yang diajukan oleh perempuan ke Tayseer Association for Marriage dan Development di Gaza. Foto-foto yang distapler bersama borang-borang aplikasi, memperlihatkan gambar perempuan-perempuan yang berkerudung, di antaranya ada yang bersolet pada wajah, selain menguntumkan senyuman, sebahagian lain terlihat seperti menampakkan wajah terkejut.

Mereka semuanya ingin mendapatkan seorang suami. Para penyokong Hamas ingin menjalankan khidmat masyarakat tersebut dengan tujuan membantu para wanita mendapatkan jodohnya. Hamas dikenali dengan usahanya yang gigih menjalankan program khidmat masyarakat untuk rakyat miskin. Program itu menjadikan Hamas mendapat sokongan politik yang kuat di Gaza, kawasan yang menjadi sangat miskin kerana Israel dan Mesir melakukan sekatan sampai ke hari ini. Dan kini kumpulan ini melebarkan usahanya hingga ke dalam urusan 'hati'.

Lelaki Makin Berkurang
Laki-laki yang berasal dari kalangan pertengahan, jumlahnya semakin berkurangan, yang mempunyai pendapatan tetap, boleh bebas memilih perempuan yang paling cantik untuk mereka kahwini. Sedangkan perempuan lainnya perlu berusaha kuat untuk mendapatkan pasangan yang sesuai. Tidak hairanlah keluarga-keluarga yang miskin berasa malas untuk mengahwinkan anak-anak perempuan mereka dengan harapan mereka tidak kehilangan sumber penghasilan daripada anak perempuan mereka. Sudah ratusan perkahwinan yang telah diuruskan oleh Tayseer sejak pertubuhan itu membuka agensi mencari jodoh sejak tahun 2007. sebahagian besar perempuan mendaftar secara rahsia, kerana di Gaza mencari jodoh dengan cara 'tradisional'. Para gadis kebanyakkan berkahwin melalui perjodohan yang diaturkan oleh keluarga.

Lelaki Pilihan
Di dalam borang aplikasi mereka, para perempuan itu menuliskan kriteria laki-laki ideal mereka. Kebanyakkan menginginkan seorang Muslim yang soleh yang memiliki pekerjaan dan tempat tinggal sendiri. Kriteria itu yang paling dicari di Gaza. Mereka juga harus menggambarkan penampilan fizikal mereka dan menjawab pertanyaan "sukar" : "Apakah menurutnya kamu ini cantik menurut acuan Gaza?" Cantik menurut kebanyakkan orang Gaza bererti tinggi, berwarna kulit cerah, bermata biru atau hijau dengan warna rambut yang terang. Biasanya laki-laki mencari gadis seperti itu. Namun kebanyakkan perempuan Gaza memiliki warna rambut yang gelap dan warna kulit yang coklat.

Khidmat mencari jodoh lainnya di Gaza tidak begitu diminati. Tayseer sendiri awalnya ditubuhkan untuk menampung perbelanjaan perkahwinan secara beramai-ramai untuk orang miskin dan orang kurang upaya yang tidak mampu membiayai perkahwinan. Sehingga kini Hamas dianggap kumpulan pengganas oleh Barat kerana serangan-serangan ke atas Israel, termasuk di antaranya bom bunuh diri. Namun,di mata rakyatnya, Hamas sesungguhnya pertubuhan yang banyak membantu orang miskin dengan menyediakan baucer makanan, rawatan kesihatan dan banyk layanan lainnya. Jaringan sosialnya menjadikan kumpulan itu dikenali dan memperoleh kemenangan atas pesaingnya Fatah pada pilihan raya tahun 2006.
*sumber dikorek dari Majalah i

Friday, 23 October 2009

Tounge Award



Sesungguhnya lidah kita adala satu lisan yg bahaya kerana ia anggota yg menggambarkan diri seseorang itu. Jika seseorang menggunakan pada kebaikan hasil baginya pahala dan begitulah sebaliknya.

Sepertimana Sabda Baginda Rasulullah :-

"اكثر خطايا ابن ادم في لسانة"
Paling banyak anak Adam melakukan kesilapan ialah pada lisan.

Beginilah serba sedikit dapat diterjemahkan dari muqaddimah Kitab Adab Kuliah Dirasat Islamiah karangan Dr Ust Hassan.

Apa yang aku nampak lidah kecil ini cukup tajam sehinggakan macam2 boleh terjadi dengan hanya mengerakkan atas bawah kiri kanan. kemana ia bergerak itu bergantung atas tuan punya anggota itu sendiri. " Tahukah kamu bahawa pembunuh S. Uthman membunuh sambil lidahnya berzikir? "

Teringat ada satu pepatah arab berkata " Lidah itu Lebih Tajam dari Pedang " bayangkan hanya dengan lidah boleh menang walaupun dalam peperangan yeah!
Hari ini manusia mampu menggerakkan lidah untuk bersembang berborak itu dan ini tetapi adakah sedar akan kita hitung berapa patah sudah kita keluarkan tanpa berfikir samada baik atau sebaliknya?

Sabda Baginda Rasulullah :-

" Barangsiapa yang beriman pada hari kiamat maka bercakaplah perkara baik2 atau berdiam "

Semoga Allah pelihara lidah kita agar sentiasa berada dalam monorail yang diredhai di dunia mahupun di akhirat .. (wah gembiranya laju je taip :D)

Monday, 5 October 2009

New Seasson 09/10

Salam Ceria

Selamat kembali ke medan perjuangan Nil. Sekarang sudah masuk musim baru jadi umur pon akan bertambah harap2 dimusim yg baru ini dapat menggunakan kesempatan yg ada supaya mudah2an membawa berkat dalam kehidupan seharian.



Pejam celik pejam celik Syawal makin hampir kepenghujungnya, bagi yg mahu berpuasa 6 masih ada kesempatan kalau nak. Tak da masalah kalau mahu besertakan sekali puasa ganti dengan puasa sunnat 6 :D



Pelajar baru “Selamat Datang” pelajar yg sedia ada “Selamat Kembali” bagi pelajar yg usang “Selamat Maju Jaya” dan kepada semua “ FIGHT OH! “



Apabila masuk musim baru niat pon mesti baru en.. sebenarnya niat dan azam amat penting utk masa hadapan supaya tidak terumbang ambing dilambung masalah *amboi mcm guru besar ceramah la plk* sbg contoh yg dipetik dr kawan sy, tau apa matlamat dia utk musim kali ini? : “Tahun ini saya mesti score Jayyid Jiddan , kalu x nanti ayah x kasi balik M’sia .” Bagus ! matlamatnya seperti sebuah kereta yg mempunyai stereng dan padel minyak :) Apa2 pun yg penting buatlah kerana Allah kerana itu adalah asas dan mintalah restu kedua ibubapa kita mudah2an diberkati didunia mahupun di akhirat.



Majukanlah Hidup Demi Agama, Bangsa dan Negara.


Saturday, 18 July 2009

HARAM MENGHUKUM KE ATAS INDIVIDU ATAU GOLONGAN SEBELUM DITEGAKKAN HUJJAH SECARA JELAS DAN KETAT (dari saudara aznan)

HARAM MENGHUKUM KE ATAS INDIVIDU ATAU GOLONGAN SEBELUM DITEGAKKAN HUJJAH SECARA JELAS DAN KETAT

Diingatkan golongan salafi yang mudah menghukum sama ada golongan atau individu ini ahlul bid'ah atau sesat, dan suka mentahzir atau menghajr maka hendaklah berhati-hati. . Ini bukan manhaj salaf yang sebenar!!!.

Sila baca buku tulisan Kapten Hafiz Firdaus dalam bukunya "Berkenalan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah" yang menerangkan ciri-ciri ahli sunnah wal jamaah yang sebenarya dalam menghadapi kesalahan individu, ulamak atau golongan..

Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata, dia mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Terdapat dua orang bersaudara dari kalangan Bani Israil, salah seorang daripadanya lazim berbuat dosa manakala yang lain bersungguh-sungguh dalam beribadah. Saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah sering memandang saudaranya yang lain berbuat dosa, lalu dia berkata: “Berhentilah!”.

Pada satu hari dia mendapati saudaranya masih melakukan dosa lalu dia berkata: “Berhentilah!” Namun saudaranya menjawab: “Biarkan aku! Demi Tuhanku! Apakah engkau diutus untuk mengawasi aku?” Lalu saudara (yang bersungguh-sungguh dalam ibadah) berkata: “Demi Allah! Allah tidak akan mengampunkan engkau atau Allah tidak akan memasukkan engkau ke dalam syurga.”

Maka (beberapa ketika kemudian) ruh kedua-duanya dicabut dan mereka dihadapkan kepada (Allah)Tuhan sekalian alam. Lalu (Allah) bertanya kepada saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah: “Apakah engkau mengetahui tentang Aku atau apakah engkau berkuasa atas apa yang berada di tangan-Ku?”

Dan (Allah) berkata kepada saudara yang lazim berbuat dosa: “Pergilah masuk ke syurga dengan Rahmat-Ku.” Dan (Allah) berkata kepada (saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah): “Bawalah orang ini ke neraka.”

Berkata Abu Hurairah: “Demi jiwaku yang berada di Tangan-Nya, sungguh orang tersebut (saudara yang bersungguh-sungguh dalam ibadah) telah mengucapkan kata-kata yang membinasakan dunia dan akhiratnya.”

Sahih: Dikeluarkan oleh Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4901 (Kitab al-Adab,Bab larangan dari menganiaya)

Monday, 15 June 2009

Bermulanya Zina

Dengan Nama Allah Yang MahaPemurah dan Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum wbt.

BERMULANYA ZINA

1. salam.Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy
prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite leh brkenalan..
ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…

2. Trima kasih krn mnerima sy.
Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan
mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt,
tp demi Allah, sy cuba wat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..
jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau..
jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. Wak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, Wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk
jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq..
i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer..
awk sayang sape ek? Sapa saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..
mcm x special plk diri sy utk
awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni.
Pggl ayang.. bole ke? Awk pggl sy bi
ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan..
just panggilan je..thanks ayang..
love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk ayang ni
mcm x prcaya bi je. Yela, bi just
tanya ayang pkai apa je kan ..
tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat ayang ni... .
hihihi..

8. Yang bi nak ayang tau, ayanglah segalanya utk bi,
ayang la pmberi semangat utk bi...
yang... ..bi harap bi ngan ayang xde rahsia lagi ek..
jgn risau..inikan
membuktikan bi caring..
so jgn risau..k..yeye. .
bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..

9. Ayang..da lama kite msg,
leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq
ayang... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg..
abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm
hubungan..la iqra hafiddin..hehe. .
sikit sikit je..kih3..

11. Hi ayang, watpe 2? Nk ckp sket..
nape ayang bwk satu battalion nak jumpa abg?...
ayang x caye kat abg eh.. huhu..

12. Ayang..kite jumpe k?..abg suka ayang pakai
tudung yg abg beli tu..cam
wardina lak..bkn ayang x cntk..
just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je..
nnt jumpa nnt ayang bwk sorg dah la k..

13. Ayang..abg sory ngan apa jd td..
abg trsentuh jari ayang td.. Tol gak ckp
ayang eh, trsentuh xpe..ter..
hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat ayang..

14. Tq jumpa td, ayang cntk la..
Ololo..abg romantik sket pun salah ke?
Ske abg romantik ek? Hehe..
Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho..
tgk td kwn ayang cam ske kat kwn abg je..
senang la kita jumpa pasni..
tgk..Allah memberkati hubungan kite..
ayang solat dah ke? Doakan abg
skali ek..miss u..

15. Ayang..just nk tanya..
ayang cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh?
50% je... huhu..yang. .
just nk tanya..rambut ayang panjang x?
just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek..
yg abg bg kat ayang tu.. Ayang..bg la gmbr
ayang special untuk abg yg pakai tudung td 2..
Cntk nye ayang..gambar ni nak wat
wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. ayang cintakan abg berapa percent?
Sepenuh hati Thanks ayang..love u too..


18. Ayang..da lame kita couple kan..
xkan abg pegang tgn pun nak
marah.. ayang kan milik abg..
Thank 4 being understanding. .

19. Ayang kata ayang cintakan abg sepenuh hati..
kalu gitu..apa buktinya
ayang cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG

Monday, 8 June 2009

Exm Ku Sebelum Selepas


Assalamualaikum dan salam muhibbah,


3 Jun 09 sudah berlalu tak berasa huh hampir seminggu dah abes exam ni. Kini sesi cuti musim panas da bermula, bagaimana dengan adek2 abang2 diluar sana yg sudah abes exm ataupon masih lagi sedang berperang. Harap2 semua bermotivasi setiap hari!

Erm dalam minggu ni tak da apa nak dibuat just rehat main game :P sekarang mau geli2 sama champion football manager. I'Allah bulan 7 mybe akan sibuk dengan beberapa perkara yg kena buat.. lagipun 4.7 ni mak ngah dari Penang mau ziarah anaknya belajar kt sini.. dan sy pon nak settlekan beberapa plan yg dah lama terbuku dalam kepala minda ni he3.

Sambil2 ni untuk memulihkan semula semangat sy yg sudah goyah lagi rabak disebabkan exm baru2 ni hu3 (sedey), saya banyak duduk bersendirian bukan x mahu chill dengan kawan2 semua tapi takut minda ni terpusing fikirkan benda2 yg -ve. Lagipun dalam fatrah exm hari tu sy accident, adalah kemek sikit punya kereta tu tapi poket besar juga koyaknya hu3, apabila tak mau benda2 cenggini berlegar dalam minda so sy amek keputusan utk bersendirian, sekurang2nya dapat juga beribadat dengan tenang Alhamdulillah.

Sambil berlegar2 di ruang maya ni sy byk merewang2 di blog abg Syukri [iMotivasi.com] dan juga Dr. Ispirasi , dapat juga la menambah serba sedikit aktiviti harian he3 :P tahniah sy ucapkan kerana artikel semuanya menghiburkan!

Salam jiwa bersemangat, mai sesama kita gumbira mencari keredhaan Allah :D

Wednesday, 27 May 2009

Kasih Guru


Salam Mahabbah sekalian

Tiada apa yang lebih bermakna selain ucapan Selamat Hari Guru yang dilafazkan oleh pelajar sebagai tanda ingatan terhadap golongan itu yang selama ini menjadi penjana ilmu terhadap para pelajar. Guru diibaratkan seperti lilin yang membakar diri yang terus memberi cahaya ilmu kepada anak didik mereka agar menjadi insan terbaik pada masa depan. Justeru sambutan Hari Guru yang diadakan setiap tahun pada 16 Mei merupakan salah satu detik penghargaan buat warga pendidik yang selama ini bekerja keras mencurah bakti terhadap anak bangsa.


Sempena ini sy mengucapkan beribu lemon terima kasih tidak terhingga, rasanya masih belum terlambat lagi, bagi guru yg berada di luar sana selamat maju jaya, jasamu kami sematkan didalam hati.

Monday, 4 May 2009

Keberanian Ahmad

(Ahmad berasa amat gembira kerana berpeluang melanjutkan pelajarannya di Qatar)

Rancangan 'Hadis As-sobah' di Siaran Aljazeera menemu-ramah seorang kanak Palestin Ahmad 'iwadh Zaid (Gambar) yang menggemparkan dunia dengan kefasihannya dan keberaniannya ketika bebicara tentang penderitaan kanak-kanak Gaza yang dilakukan oleh tentera Israel keatas Genting Gaza yang mana mengorbankan lebih dari 1400 rakyat Palestin kebanyakkan Umat Wanita dan kanak-kanak yang tak berdosa.

Ahmad (berumur 8 tahun setengah) menyifatkan keadaan ketika berlakunya peperangan, dirancangan 'Hadis As-sobah' tentang penderitaan kanak-kanak Gaza seharian dibawah kekejaman musuh negara mereka, dan bagaimana mereka mengharamkan kanak-kanak untuk belajar,bermain dan merasakan keamanan yang mana mereka 'dulu' pernah menikmati diqurun-qurun sebelumnya. Dia juga berbicara tentang pahit getir apabila sekolahnya dimusnahkan oleh alat-alat perang negara Zionis itu,yang memaksanya untuk berpindah disekolah Ummu Al-Fahm,Tel al-Zaatar.

Ahmad melanjutkan kata-katanya dengan menceritakan tentang kehidupan kanak2 palestin yang merempat dan hidup dalam keadaaan tak tentuhala selepas kemusnahan rumah-rumah dan sekolah mereka.


Ahmad merakamkan kesyukuran yang tak terhingga ke hadrat ilahi yang menyelamatkannya dari serpihan bom ketika berlaku peperangan tanpa mencederakannya,dan dia juga berbicara tentang keadaan tika hari peperangan, melihat penumpahan darah dan kehancuran harta benda disana sini yang menjadi kebiasaan kanak-kanak Gaza.

Ahmad tidak dapat melupakan dan menunjukkan rasa kesalnya kerana tidak dapat menghadirkan diri pada hari 'Festival Filem Dokumentari Aljazeera',dan berasa amat sedih,kerana dia ingin sekali bercerita dihadapan hadirin tentang penderitaan kanak2 Palestin dan keperitan hidup disini.
Dia sekali lagi berterima kasih kepada pihak negara Qatar kerana membiayai kos belajarnya dinegara itu.

Ahmad menjawab soalan dari Pengacara siaran Aljazeera itu tentang cita-citanya di masa hadapan,ingin menjadi seorang pencipta,supaya mencipta sesuatu untuk mempertahankan bangsa Palestin,tanah airnya dan Alam semuanya.

Dan di penghujung rancangan Ahmad menyeru kanak2 Gaza khususnya dan Kanak2 Palestin agar mempertahan tanah air mereka,dan dia percaya pertahanan yang ditunjukkan oleh mereka akan menggejutkan dunia dari tidur.

Dan Ahmad juga menyeru agar Ban Ki-moon menziarahi sekolah di Genting Gaza dan rumahnya untuk melihat sendiri kesan dari peperangan yang menimpa penduduk disitu.


Tuesday, 7 April 2009

Anjakan Paradigma. Merenung masa depan.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Lagi Maha Mengasihani


Assalamualaikum wbt


Ahlan Wa Sahlan..


Lama benar ana tidak mengunjungi blog ni dan meninggalkan kesan dan conteng-conteng ikhlas dari hati ana ni. hihi...


Kuliah akan bermula pada 13 April 2009. Sebelum kuliah bermula seperti biasa. Universiti ana ada la membuat kelas persediaan "skill" sebelum pelajar belajar di universiti tersebut. Kelasnya adalah pada hari selasa dan rabu dan pada pukul 10 pagi sampai la pada pukul 12 tengahari. Kelas ni 1 kredit. Suka tak suka kena hadir.


Sebelum pra-kelas bermula, vice president ana, tak tahu apa namanya, ana dah lupa...adalah memberi kata2 yang amat pendek tapi jenis cucuk dalam ke hati. Tak parah tapi sejuk je duduk dalam hati. Kata-kata nasihat dari vice president kepada pelajar untuk terus bersemangat dan umpama seorang ayah menasihatkan anak-anaknya. Pertama kali ana jumpa vice president yang kongsi ilmu dia dan jenis tak lokek. Pelajar-pelajar pula selamba soal dan kami rapat. Setengah universiti, terasa ada dinding..mcm ada udang di sebalik maggi. Dimana, pelajar-pelajar seperti tidak rasa hmm best. Ada masalah dengan HEP dan sebagainya. Tapi di universiti baru yang ana baru bereksperimen, bukan uni come first, tapi pelajar yang dihargai seperti VIP. Ada masalah, mereka benar-benar bantu dan cara bercakap dan hormat..hmm..kadang-kadang ana pula yang rasa malu..sebab kalau belajar di UK, macam ni lah cara mereka. Macam ana, ana tak selesa lagi, sebab pelajar yang patut hormat dan beri sepenuhnya yang boleh bagi menjulang akademik atau nama baik universiti tersebut.


Ana kadang-kadang, memang ada masalah dengan cara pembelajaran atau suka membaca. Bila membaca, ana akan berbincang mengenai buku tersebut dengan orang-orang yang kayos(kaya) dengan ilmu di dada dan semestinya..semua orang-orang tua kerana mereka makan garam lebih dari kita tapi tidak ada darah tinggi. Itu yang pelik.(gurauan sahaja). Kemudian, vice president tu syorkan pelajar-pelajar baca buku who moved my cheese. Selalunya,kalau dengar di kuliah ke atau ceramah, ana takkan beli buku tersebut. Tetapi, memandangkan mengenai cerita tikus dan orang kenit. Ana suruh walid ana beli. Dan ternyata.,buku tersebut tersangatlah best walaupun ana tak suka baca buku jenis tersebut. Sebabnya ada 4 karektor dan ana boleh bandingkan yang mana satu ana. Bila ana dah baca, assignment yang tak siap-siap dan beberapa tugas lain dan seangkatan dengannya..ana rasa energetik(bahasa apa ni ye). Rasa tak sabar-sabar la nak belajar sebab nak jadi seperti salah satu karektor di dalam buku tersebut. Maka, memandangkan ana boleh melangkah 4 tangga demi mencapai dan berazam untuk mengejar ijazah di langit(imaginasi sahaja), maka, buku ni, bukanlah ana syorkan pada diri ana dan keluarga ana. Tetapi, pada pelajar-pelajar yang bermasalah seperti ana. Kalau nak tahu lebih lanjut buku ni, bolehlah cari di internet atau di MPH Bookstore. (Ana bukan ejen promosi buku untuk jual ye..).


Itu sahaja dari ana. Berusaha itu tangga kejayaan. Sekian.


Friday, 3 April 2009

Asma Allah - Sami Yusuf



رحيم , كريم , عظيم , عليم

حليم , حكيم , متين

Raheem, Kareemun, 'Adheem, 'Aleemun,
Haleem, Hakeemun, Mateen
(Merciful, Generous, Incomparably Great, All-Knowing
Forbearing, Wise, Firm)

منان , رحمن , فتاح , غفار
تواب , رزاق , شهيد

Mannaan, Rahmaanun, Fattaah, Ghaffaarun
Tawwaab, Razzaaqun, Shaheed
(Bestower of blessings, Most Compassionate, Opener, Forgiver
Accepter of Repentance, Provider, Witness)

اللهم صلى على محمد وآل محمد
يا مسلمين صلوا عليه
Allahumma salli 'ala Muhammad, wa aali Muhammad
Ya Muslimeen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Family of Muhammad
O Muslims, send salutations upon him)

اللهم صلى على محمد وآل محمد
يا مؤمنين صلوا عليه
Allahumma salli 'ala Muhammad, wa sahbi Muhammad
Ya Mu'mineen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Companions of Muhammad
O believers, send salutations upon him)

لطيف , خبير , سميع , بصير
جليل , رقيب , مجيب
Lateef, Khabeerun, Samee', Baseerun
Jaleel, Raqeebun, Mujeeb
(Gentle, All-Aware, All-Hearing, All-Seeing
Majestic, Watchful, Responsive)

غفور , شكور , ودود , قيوم
رؤوف , صبور , مجيد
Ghafur, Shakourun, Wadud, Qayyumun
Ra'uf, Saburun, Majeed
(Forgiving, Appreciative, Loving, Self-Existing by Whom all subsist
Most Kind, Patient, Most Glorious)

اللهم صلى على محمد وآل محمد
يا مسلمين صلوا عليه
Allahumma salli 'ala Muhammad, wa aali Muhammad
Ya Muslimeen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Family of Muhammad
O Muslims, send salutations upon him)


اللهم صلى على محمد وآل محمد
يا مؤمنين صلوا عليه
Allahumma salli 'ala Muhammad, wa sahbi Muhammad
Ya Mu'mineen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Companions of Muhammad
O believers, send salutations upon him)

الله أكبر الله أكبر
لا إله إلا هو , الملك القدوس
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
La Ilaaha Illahu, Al Malikul Quddoos
(God is Greater, God is Greater
There is no god but Him, the King, the Most Holy)

الله أكبر الله أكبر
يا رحمن ارحم ضعفنا
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Rahmanu irham dha'fana
(O Most Compassionate! Have compassion on our weakness)

الله أكبر الله أكبر
يا غفار اغفر ذنوبنا
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Ghaffaaru ighfir thunoubana
(O Forgiver! Forgive our sins)

الله أكبر الله أكبر
يا ستار استر عيوبنا
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Sattaaru ostour 'ouyoubana
(O Concealer! Conceal our defects)

الله أكبر الله أكبر
يا معز اعز أمتنا
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Mu'izzu a'izza ummatana
(O Bestower of honour! Bestow honour on our Ummah)

الله أكبر الله أكبر
يا مجيب أجب دعاءنا
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Mujeebu ajib du'aa'ana
(O Responsive One! Answer our prayers)

الله أكبر الله أكبر
يا لطيف الطف بنا
Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Lateefu oltof binaa (x3)
(O Gentle One! Show gentleness to us)

الطف بنا
Oltof binaa
(Show gentleness to us)

Thursday, 26 March 2009

Buuth Group


Assalamualaikum sahabat2 semua erm rasanya lama ta bertanya khabar, harap2 nkorunk suma sehat wal3fiah . Biasalah sekarang ni semua orang masghul dengan macam2 benda nak buat dengan imtihan yang hampir dekat, biasalah buat ijroat di Mesir ni memang agak mencabar lebih dari luar jangkaan.

Rindu sebenarnya nak lepak ramai2 bersama budak2 Buuth em kalu buat reunion lepas exm ni pun sedap. Ramai dah bawak haluan masing2 sekarang jadi ingin menginvite kepada semua pelajar Buuth yg mempunyai Freindster untuk join Groups > Bu'uth International College Al-Azhar . Tidak kira la yg da abes atau masih study.

InsyaAllah kalau diberikan kelapang masa yg lebih kita akan buat sesuatu yg lebih kheir supaya kita semua sentiasa mendapat keberkatan.

- Akhukum fillah

Monday, 16 March 2009

Artikel yang diulang. hehe..kisah pendrive. Bila la nak pulangkan

**Diulang kembali artikel**hihihi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Lagi Maha Mengasihani


Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera.
Astaghfirullah...3x. Seorang hamba Allah di dalam rumah ini menyapa setelah membaca blog seorang hamba Allah dan dia beritahu..
Hamba Allah: Eh sis, bukan ke you try and call her a lot of times but she ignored it? U wanted to give it back but maybe she think different right??
Ana: Apa??Apa sis? Blog apa pula ni, i am trying to focus here. Nak masak apa untuk malam ni??Mana blog tu?
So, i read the blog. Allahu Robbi!!
Macam tu sekali. I am smiling away.
Ana: Nevermine la sis. They are stressed because they have exam kot. I try to contact her a few times and call her friend to give her things back. She did not pick up the phone. Jangan ingat negatif. Enough is enough. Hal isu Islam ni banyak lagi yang kena fikir. Takde apalah..hati muda tu. Kita dulu pun mcm tu juga...
Hamba Allah: Eh sis, kenapa you ni baik sangat??Orang dah pijak-pijak pun, you still baik lagi. Tak sayang diri ke?
Ana: Apa lagi membebel ni sis??Orang yang kita berinteraksi ni macam baby. Tak tahu apa-apa. Kena pijak, nak merajuk ? Islam did not teach us like that. What happened if our muslim in Malaysia suddenly become worst and worst??That is why, I am stupid last time~~. When I am alone. I can understand and feel very harmony. When I am with people, dengar cakap orang sana and sini, Masya Allah bila muhasabah balik, dahsyatnya manusia ni.Jahatnya syaitan yang merasuk mereka or me. Tapi , that is life in tarbiyah. We r not maksum like our Prophet Muhammad s.a.w. That is why, I can move forward and move forward. To take care 2 or three heart, susah sangat, nanti meleret-leret. Remember that khutbah??Khut...
Hamba Allah: Shhhhhhhh! Yes..yes..I know. Cakap banyak la..The answer is du'a. I know..jadi mana barang tu
Ana: Jap.Mama, pinjam fon. Kredit dah sebulan ni habis. Nak message kawan ..nak bgtahu barang tu ada and nak pulangkan.
Mama: Naper buat kerja dua tiga kali? Masa kat uni tak nak pula pulangkan.
Ana: Dah~~~~. I have contact. Takpe, they are busy la mama..pinjam ek.nanti potong duit raya. hehehe
Ana mesej. Alhamdulillah. Selesai.

Sunday, 15 March 2009

Doa dan Zikir


Assalamualaikum salam muhibbah,

Doa ialah permohonan atau permintaan yang baik kepada tuhan biasanya dalam bentuk ayat2 Al Quran, hadis atau susunan kata2 yang syahdu

Zikir pula ialah perbuatan mengingati Allah dengan menyebut kalimah spt Subhanallah, Astaghfirullah, Allahuakbardan sebagainya dalqam 3 bentuk :-

1. Perbuatan (fi3li) seperti ruku3.
2. Lidah (qauli) yang dipanggil zikir jali atau zikir jahri
3. Hati (qalbi) yang dipanggil zikir sirri atau khafi

Pada hari ini sebilangan besar masyarakat sudah menyedari hakikat keperluan diri individu untuk lebih mendekatkan diri dgn Allah. Sifat semula jadi seorang hamba yang bercita2 tinggi mesti ingin berdialog dengan tuannya, begitu jugalah sifat seorang manusia (insan) dengan Tuhannya, Allah S.W.T. Dialog itu dimplimentasikan melalui doa dan zikir.

Latihan membaca dan menghafal perlulah berjalan hingga doa itu sudah menjadi darah daging kita. Ketika itu kita tidak lagi memerlukan untuk membaca atau menghafal. Inilah tahap yang paling tinggi dimana kita meminta dari Allah S.W.T. secara terus dan bukan membaca lagi . Cuma syaratnya kita harus faham apa yg ikita sebut dan apa yang kita minta.

Semoga info yg tidak seberapa ini dapat menafaatkan kita semua,

Selamat Berdoa dan Berzikir.

Tuesday, 3 March 2009

Islamic Hijri Calendar

Husnul Zon

Husnul Zon

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Lagi Maha Mengasihani

Apabila melihat sesuatu atau mendengar sesuatu dari sesiapa mengenai hamba Allah, pada pendapat ana, usah lah menjadi orang tengah, bahaya, kerana apabila hamba Allah tersebut mengetahui siapa yang memberitahu orang tengah, apabila disoal, perkataan memutar belit ada disitu. Naudzubillah...Jadi disini, ana sarankan, tegur cara baik "personally", kalau tidak boleh, minta bantuan dari yang pakar, walauapapun, perlu dekati dia dengan cara yang baik. Sudah cuba, tetapi tidak berjaya dan menjadi sebaliknya. Muhasabah diri. Kerana manusia tidak sama dan berdoa agar Allah sendiri memberi petunjuk dan memberikan ketenangan. Maafkan apa yang dilafazkan. Walaupun dia muda atau tua, maafkan. Kerana bukan kita menghukum, tetapi Allah swt. Dia yang berhak.

Istiqamah dan banyak bersabar dengan tohmahan manusia ini. Rasulullah s.a.w. berdakwah 23 tahun bukan. Jadi, ini baru ciput. Letak ketepi, yang penting, lepas sudah tanggungjawab sekiranya ia menjauhi. Itu antara dia dengan Allah swt.

Diam tidak bermakna sedih atau kalah, tapi amalkan zikir dalam diam. Lidah itu dibasahi dengan zikir-zikir,selawat ,bacaan Al-Quran dan sebagainya. Automatik hati statik dan tenang sentiasa dan selalu ingat kepada Allah swt.

Dari Abu Hurairah radiyaLLahu anhu bahawa RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda (yang bererti) : Barangsiapa yang beriman kepada ALLah dan Hari Kemudian maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam. Dan Barangsiapa beriman kepada ALLah dan Hari Kemudian maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Dan barangsiapa yang beriman kepada ALLah dan Hari Kemudian, maka ia hendaklah memuliakan tetamunya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Fahamkan maksud ini. Memang sabar itu susah, petua dari ana, hayati kisah Rasulullah berjuang kerana Islam. Insya Allah, kita mudah berlapang dada dan sentiasa berfikiran positif.

Rasulullah pernah difitnah. Pernah macam-macam lagi. Rasulullah s.a.w diam dan senyum dan sabar. Jadi diam, tidak bermakna apa-apa..ada pelbagai makna..
Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya: Jagalah budi pekerti, bersikaplah seorangyang pendiam. Demi Zat yang menguasai diriku, tidak ada kekuatan kelakuan manusia yang seperti keduanya.(H.R. Abu Ya'la)
Ingat..
“…tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya…”
(QS: 6:59)

Selalu bersangka baik dan biarkan..itu yang terbaik..

Abu Hurairah r.a menuturkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:Sesungguhnya seseorang ada kalanya berbicara dengan suatu ucapan yang diredaioleh Allah dan dia tidak merasa, maka Allah akan mengangkatnya beberapa tingkatan.Ada kalanya seseorang berbicara satu ucapan yang dibenci oleh Allah dan dia tidakmerasa, maka dia dilemparkan ke neraka jahannam.(H.R. Bukhari)
Maka, adakah kita beriman kepada Allah swt dan hari akhirat. Berbalik kepada rukun Iman, tanya pada diri sendiri..
Ana juga tanya pada diri ana. Sesungguhnya, kalau diikutkan kita semua kemungkinan perlu solat taubat sebab bahasa kita..tiada pernah ada ucapan yang baik..

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: Sesiapa yang berimankepada Allah dan kepada hari akhir, maka hendaklah dia mengucapkan kata-kata yangbaik atau diam sahaja.(H.R. Bukhari)

Jadi, kesimpulannya, syaitan sering bersama-sama dengan kita, selalulah berlapang dada kerana syaitan hanya menunggu orang yang beriman melatah.

Monday, 2 March 2009

We Will Not Go Down - Michael Heart Music Video




A blinding flash of white light
Lit up the sky over gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In gaza tonight

Saturday, 21 February 2009

Taubat?



Assalamualaikum wbt

Kita sebagai manusia, sebagai khalifah Allah bukan. Kita sering lalai dan leka dengan keadaan sekeliling kita. Apabila kita bersama-sama dengan jemaah, kita berasa kuat sehinggakan di hati berkata, sekiranya aku nampak syaitan, dah lama aku terajang. Tetapi, bagaimana kita seorang, membuat keputusan sendiri??Bagaimana keputusan itu tidak diikuti dengan istikharah atau solat sunat 2 rakaat? Apabila sendirian, pasti kita terleka. Kita rasa benar apa yang kita lakukan, diri kita , kita tak nampak cuma orang yang rasa perkara itu salah, maka dikatakan salah, tetapi kita tidak boleh menerimanya.

Dalam Al-Fatihah, bibir kita sering menyebut-nyebut "Ar-Rahman" dan "Ar-Rahiim". Tetapi, benarkah apa yang kita sebutkan??Jangan disangkakan dengan membuat maksiat dan perkara-perkara durjana maka Allah redha. Tidak..jawapannya tidak. Apa yang kita lakukan bukan dihukum dengan segera oleh Allah swt.

Lihatlah remaja zaman sekarang, Pub menjadi tempat sembahan mereka, kerana kemiskinan, sanggup menjadi pelacur, jual dadah, mencuri kereta dan sebagainya. Mereka tahu salah tetapi tidak mahu bertaubat. Tiada perasaan belas kasihan ke pada diri mereka sendiri atau keluarga mereka? Tiada perasaan insaf langsung di hati mereka. Dimana silapnya?

Tahukah mereka bahawa Allah akan menghukum mereka dengan perkara-perkara yang mereka tidak sangka-sangka? Mendapat anak yang kurang ajar, keturunan yang tidak baik, beragama Islam tetapi seperti tidak bersama dengan Allah dan sebagainya. Dari kaya menjadi miskin, apabila miskin mulalah berlaku perkara-perkara yang tidak berperikemanusiaan..­.kerana apa, kerana mereka tidak bersyukur.

Tidak takutkah mereka apabila malaikat maut mencabut nyawa mereka, bibir mereka dan suara mereka tersekat-sekat untuk mengucap dua kalimah syahadah ataupun, tulang rusuk mereka bertemu dengan sakit yang dahsyat apabila dihimpit di dalam kubur yang gelap.

Cuba bayangkan kalau di akhirat..anggota-ang­gota berkata..

Mata: Oh Allah, Aku melihat porno! Aku mengintai perempuan, aku melihat dan aku bersubahat.

Tangan: Oh Allah!! Aku meniru!Aku mencuri telefon kawanku. Aku membuat maksiat! Aku berym dan bersms dengan kekasih hatiku dan aku telah melakukan zina !!

Kaki: Allah!!Aku menari dengan pasanganku!!Aku menyentuh kaki pasanganku!!Aku pergi ke pub!!Aku menghentak kaki apabila ibuku memarahiku..Aku lari dari rumah!!

Bayangkan..pelbagai anggota kata bertalu-talu mengenai apa yang kita lakukan..Saksi kita di akhirat kelak!!

Naudzubillah..

Airmata ana berlinangan. ..kenapa tunggu bersedia baru ingin pulang kepada Allah??Sekiranya esok nyawa dicabut, masih ada harapankah untuk bertaubat?

Cuba lihat surah Al-Mukminun ayat 15. Fahami apa yang disampaikan.

Semoga Allah mengampuni muslimin dan muslimat di dunia yang sementara ini dan membantu kita ke arah jalan yang benar.

Monday, 16 February 2009

Bulan Safar



SAFAR



BULAN Safar adalah bulan kedua mengikut perkiraan kalendar Islam yang berdasarkan tahun Qamariah (perkiraan bulan mengelilingi bumi). Safar ertinya kosong. Dinamakan Safar kerana dalam bulan ini orang-orang Arab sering meninggalkan rumah mereka menjadi kosong kerana melakukan serangan dan menuntut pembalasan ke atas musuh-musuh mereka. Antara peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam pada bulan ini ialah Peperangan Al-Abwa pada tahun kedua Hijrah, Peperangan Zi-Amin, tahun ketiga Hijrah dan Peperangan Ar-Raji (Bi'ru Ma'unah) pada tahun keempat Hijrah.


Di dalam bulan ini juga ada di kalangan umat Islam mengambil kesempatan melakukan perkara-perkara bidaah dan khurafat yang bertentangan dengan syariat Islam. Ini kerana menurut kepercayaan turun-temurun sesetengah orang Islam yang jahil, bulan Safar ini merupakan bulan turunnya bala bencana dan mala- petaka khususnya pada hari Rabu minggu terakhir. Oleh sebab itu setiap tahun mereka akan melakukan amalan-amalan karut sebagai cara untuk menolak bala yang dipercayai mereka itu.


Antara amalan khurafat yang pernah muncul di alam Melayu ialah upacara Pesta Mandi Safar. Amalan ini menjadi popular suatu waktu dahulu. Apabila tiba bulan Safar, umat Islam terutamanya yang tinggal berhampiran dengan pantai atau sungai akan mengadakan upacara mandi beramai-ramai dengan kepercayaan perbuatan berkenaan boleh menghapuskan dosa dan menolak bala. Pada biasanya amalan mandi Safar ini dilakukan pada hari Rabu minggu terakhir dalam bulan Safar.


Selain daripada amalan tersebut, kebanyakan umat Islam pada masa ini, khususnya orang-orang tua di negara ini tidak mahu mengadakan majlis perkahwinan dalam bulan Safar kerana mereka berpendapat dan mempercayai bahawa kedua-dua pengantin nanti tidak akan mendapat zuriat. Amalan dan kepercayaan seperti itu jelas bercanggah dengan syariat Islam serta boleh menyebabkan rosaknya akidah.


Sebenarnya nahas atau bala bencana itu tidaklah berlaku hanya pada bulan Safar sahaja. Kepercayaan karut itu telah ditolak dan dilarang dengan kerasnya oleh agama Islam sebagaimana firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah At-Taubah ayat 51 yang tafsirannya:

"Katakanlah (wahai Muhammad), tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.''

Mengamalkan perkara-perkara khurafat atau kepercayaan karut adalah nyata ditegah oleh syarak di samping ketiadaan manfaatnya ia boleh merosakkan akidah seseorang dan ia juga menambahkan amalan-amalan bidaah yang buruk. Oleh yang demikian, umat Islam hendaklah melemparkan sangkaan atau kepercayaan karut tersebut supaya kita terlepas daripada amalan-amalan yang boleh membawa kepada syirik. [Sumber: Pelita Brunei]


Nama Kaabah:
Dalam bahasa Arab, Kaabah bermakna sebuah tempat tinggi yang dihormati dan penuh kebesaran. Perkataan Kaabah boleh juga bermakna kiub.

Nama-nama lain adalah:

Bait ul Ateeq - bermakna paling awal dan lama. Ia juga bermakna bebas dan merdeka. Kedua-dua makna boleh diterima.
Bayt ul Haram - rumah dihormati.
Kaabah dibina semula 12 kali. Para akademik dan sejarahwan berkata Kaabah dibina semula antara lima hingga 12 kali. Pembinaan pertama Kaabah dilakukan oleh Nabi Adam (as). Allah SWT menyatakan dalam al-Quran Kaabah adalah rumah pertama dibina untuk manusia menyembah Allah SWT. Selepas itu, Nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as) membina semula Kaabah. Ukuran Kaabah diasaskan oleh Ibrahim adalah seperti berikut: - Dinding Timur adalah 48 kaki dan 6 inci - Dinding Hatim adalah 33 kaki - Dinding antara hajar aswad dan sudut Yamani adalah 30 kaki - Dinding Barat adalah 46.5 kaki Selepas ini berlaku beberapa pembinaan semula sebelum masa Rasulullah (SAW). Pembinaan semula Kaabah oleh kaum Quraish Rasulullah mengambil bahagian dalam salah satu daripada pembinaan semula ini sebelum baginda menjadi Rasul. Selepas satu banjir kilat, Kaabah mengalami kerosakan dan dindingnya retak. Ia perlu dibina semula. Tugas ini dibahagikan antara empat puak Quraish. Rasulullah turut membantu dalam usaha pembinaan semula ini. Setelah dinding-dindingnya dibina semula, tiba masanya batu hajar aswad diletak semula di tempatnya di dinding Timur Kaabah. Pertelingkahan berlaku apabila tiba masa untuk menentukan siapa mendapat penghormatan meletakkan batu hajar aswad itu. Apabila pertelingkahan hampir bertukar menjadi pergaduhan, Abu Umayyah, penduduk tertua Makkah, mencadangkan agar lelaki pertama yang memasuki pagar masjid pagi keesokkannya akan menentukan perkara berkenaan. Lelaki itu ialah Rasulullah. Penduduk Makkah bergembira. "Ia adalah al-Amin. Ia adalah Muhammad," jerit mereka. Baginda menghampiri mereka lalu mereka memintanya supaya memutuskan perkara itu. Baginda bersetuju. Rasulullah mencadangkan agar batu hitam itu diletak di atas sehelai kain, setiap bucu kain dipegang oleh seorang pemimpin puak. Kain itu diangkat ke tempat batu itu hendak diletak. Rasulullah kemudian mengambil batu itu dan meletakkannya di tempatnya di dinding Kaabah. CLOSE-->

Monday, 2 February 2009

Winter Hol

Salam muhibbah,

Alhan wasahlan wa marhaban bikum.. terima kasih kepada semua sahabat2 di luar sana yang bertali arus sudi datang berkunjung ke laman Jiwaislam. Saya rasa sungguh berbesar hati dengan kehadiran antum semua kerana menyerikan laman ini.

Ya Allah punya sibuk sy kali nie ingtkan boleh la nak rehat2 sat pas exm ni sementara kuliah akan buka dalam masa 2-3 minggu, erm kawan2 ajak pergi rehlah ke Sinai-lah ajak pergi Damyeta-lah ada juga yg ajak pergi budle hai nasib baik saya ni suka jalan2, kebetulan pameran buku pula sedang berjalan dengan rancak, kawan2 suruh tolong cari barang pasal mahu balik M'sia cuti sem ni hu2 banyak juga lah perkara yg perlu dibuat.. 3la kulli hal dapat juga mengeratkan lagi tali persaudaraan.. so cadang ingin juga memuat turun beberapa post ke dalam laman, dengan baru2 ni hangat dunia membicarakan tentang Gaza hai bergolak juga jiwa ini mengenangkan nasib saudara kita seIslam,insyaAllah selepas ni kot bila da settle kerja2 semua ni.

Bagi semua pejalar Al-Azhar serta sewaktu-nya selamat rehat bercuti .
Semoga anda semua berada dalam keberkatan hingga akhirat
~Amen.

Saturday, 24 January 2009

Bersih Jiwa


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum wbt

Hari ini, ana baru belajar, rahsia muslimin tidak boleh diceritakan pada muslimat,macam mana pun cerita tersebut. Sama juga la dengan rahsia muslimat tidak boleh diceritakan pada muslimin. Besar pengorbanan ni. Walaupun minta bantuan sekalipun, NO means NO!

Kadangkala, kita ada mengadu pada naqibah, sahabiah atau ustazah, menceritakan masalah remaja yang kita sering perhatikan atau kita alami. Kadang-kadang, perkara tersebut terjadi pada sahabiah atau sahabat kita yang kita cintai dan sayangi. Adakah Allah menguji mereka??Kenapa perlu kita fikirkan sangat sedangkan kita ni tidak ada kena mengena langsung dengan hal dia??Kenapa perlu jadi "BUSY BODY"??Pelbagai persoalan dan perkataan bermain-main dan mengetuk-ngetuk minda kita dengan macam-macam perkara. Kita tidak kisah, tetapi di sudut kecil jiwa kita ini, kita rasa tak senang duduk. Adakala, sedih, menangis, sedangkan itu bukan masalah kita..

Lebih-lebih lagi kita seorang pelajar, kenapa tak boleh belajar dengan lelaki berdua? Kenapa orang macam larang perkara tu..kenapa itu dan ini..itulah yang bermain-main di jiwa. Adakala, tak boleh belajar,termenung, rasa seperti ada benda yang belum buat lagi. Adakah ini virus hati? Peyakit hati??Kalau penyakit hati, ana teringat kepada sabda Rasulullah s.a.w yang ana ada baca dalam blog sahabiah ana yang berbunyi seperti ini..

Rasulullah bersabda maksudnya:

*Kesucian hati daripada sifat keji itu adalah setengah daripada iman. Untuk membersihkan hati, kita perlulah menjauhi segala penyakit-penyakit hati.* (Hadis riwayat al-Iman Muslim)

Apa itu penyakit-penyakit hati?

Ana nak tanya pada antum, yang mana satu penting??Jiwa atau muka atau badan? Yang mana satu boleh hidup dan mati dan hidup semula? Takutkan nak jawab? Bagi ana, ana takut. Ia amatlah menakutkan apabila kita menjawab, Jiwaku yang penting, hidupnya jiwa disebabkan petunjuk atau nur cahaya yang diberikan oleh Allah swt.Matinya jiwa, naudzubillah, buta..bingung..gelisah "blur",tidak tahu samaada perkara itu baik ataupun buruk. Selain daripada itu, sekiranya salah, defensif terhadap tingkahlaku yang kita lakukan.

Ana pernah melalui penyakit hati ini pada suatu ketika, saja ingin berkongsi. Sebagai seorang muslimat,kita rasa hormat pada manusia yang bergelar insan,tidak kira muslimin atau muslimat, tua atau muda, maka apabila bercakap, suara itu rendah, rasa hormat dan lemah lembut. Tetapi, disini, rupa-rupanya salah~~, memang boleh tapi suara ana contohnya, ana kena belajar cara ermm..mengeraskan suara atau bunyi tegas sikit. Maksud ana, suara tidak boleh menjadi seperti suara seorang muslimat yang manja atau mendayu-dayu sebab perkara ini boleh mendatangkan penyakit hati pada orang tertentu. Perkara ini perlu dielakkan.

Allah berfirman, artinya,
“Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (melembut-lembutkan bicara) sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya. ” (Al-Ahzab: 32)

Yang kedua ialah mengetahui perkara itu salah, maka kita membiarkannya. Contoh yang mudah ialah kita tahu berpasangan itu salah sebelum nikah, tetapi kita tahu sahabiah atau sahabat kita berbohong, kita melihat tetapi kita mampu menegur dalam hati,kalau itu kemampuan kita..bukan? Kita bersubhat ke kalau ikutkan dalam hal ini? Kita tidak menegur dan kita makin tahu, kita buat biasa. Yang sahabiah atau sahabat yang melakukan perkara-perkara tersebut, tidak kesianke mereka kepada kita semua? Menambahkan dosa apabila kita melihat,mendengar dan lain-lain sedangkan kita tidak tahu bagaimana untuk menegur dengan cara berhemah?Adakah kita bersubhat apabila kita hanya diam ?Wallahualam...

Allah juga berfirman, artinya,
“Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya…” (Al-Baqarah: 10)

Adakah orang yang melihat atau org yang melakukan perbuatan-perbuatan terkutuk itu?Adakah jiwa mereka mati, adakah jiwa kita yang mati??Naudzubillah..

Jadi, sekiranya jiwa kita di alam kritikal atau ICU, apakah ubat yang mujarab bagi menyihatkan jiwa kita?

Kalau ubat pahit, maka ubat yang pahit dan cepat luak tetapi kena paksa juga ialah makanan yang berisi inti keimanan. Janganlah cari penyakit dengan pergi berjumpa bomoh,pawang bawang ke atau apa-apa sahaja untuk mengetahui kenapa dengan jiwa kita. Carilah atau baliklah kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Ini dibuktikan di dalam surah Fussilat:44,

Sesungguhnya Allah berfirman:
“Katakanlah: “Al-qur’an itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al-qur’an itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka itu adalah (seperti) orang-orang yang dipanggil dari tempat jauh.” (Fushshilat : 44)

Pelbagai lagi kaedah pembersihan jiwa ini. Tetapi ana mampu menyentuh perkara asas sahaja. Seperti biasa, ana hanya akan sentuh berdasarkan deria ana. Apa yang ana lihat, dgr, bau, rasa, dan lain-lain lagi..Seperti biasa, yang baik itu adalah dari Allah swt, yang tidak baik itu, adalah dari ana sendiri. Artikel ini, ana tujukan pada ana, dan juga kepada antum. Apa yang ana belajar, ana kongsi bersama agar sama-sama mendapat sesuatu dan dapat kita implikasikan dalam kehidupan seharian kita. wassalam

Wednesday, 7 January 2009

Hobi Anda

Salam bahagia,

Alhamdulillah sy terbaca satu artikel yg menarik dalam komputer sahabat sy utk dikongsi bersama, pada pertama kali baca artikel ni membuatkan sy ketawa kecil sebab ada unsur perli sikit2 yg kena kt diri sy hehe..
Adakah anda pun serupa?

Marilah sama sama kita muhasabah diri dengan artike di bawah ini :-

Hobi Rakyat Malaysia
Sudah tentu bukan membaca
Sebab perpustakaan lengang sentiasa
Kalau adapun baca novel cinta
Atau baca Mangga dan Mastika
Bacaan ringan yang merosak minda

Habis apa dia hobi mereka?

Dulu asyik bela ayam serama
Bagus juga sayang makhluk Allah taala
Sanggup mandikan begitu punya jaga
Selain ayam ikan pun depa bela
Ikan lohan dan juga arowana
Sanggup guna duit gaji kerja lebih masa
Sekarang ni pancing udang pula
Bukan di sungai tapi kolam buatan manusia
Buat kolam di rumah kedai yang disewa
Gila sungguh tak dak kerja

Hobi terbaru ialah main SMS pula
Setahun dianggarkan 1000 juta
Dari reality show hingga umpat mengata
Keluar habis cerita Baginda Altantuya
Dari joke hingga palsu punya berita
Dari I love you hingga cerai talak tiga
Selain dari ucap besday dan Hari Raya
Judi pun pakai khidmat SMS juga
Tidak kira di mana-mana
Atas LRT dan juga tempat kerja
Untunglah syarikat telekomunikasi kita
Boleh taja EPL dan Piala Dunia
Dengan CELCOM anda berkuasa
Asalkan jangan taksub besar kepala

Yang si mat rempit lain pula
Race motor tengah malam buta
Hadiah pertama sicantik jelita
Sanggup tunjuk skil korban nyawa
Jangan sekali dok tegur mereka
Nanti pecah habis cermin kereta
Malaysia Boleh itu dia cogankata
Polis pun tak boleh buat apa
Pening dengan mat rempit punya gejala

Lain pula hobi motor golongan berada
Yang tu naik konvoi pergi merata-rata
Dari KL naik motor konvoi ke utara
Bukan apa cuma nak pi makan laksa
Atau buat konvoi sempena merdeka
Kita tanya apa tujuan mereka
Keseronokan yak yak yeh sorak gembira
Lambat lagi lah bangsa kita merdeka

Apa hobi anda?

Kumpul setem, memancing atau tonton telenovela
80% remaja jawab dengar radio dan tonton tv la
Sebab tu meningkat pendapatan Media Prima
Hot FM yang lebih hangat daripada biasa
Dengar celoteh dan merepek Farah Fauzana
Tak dak slot khas motivasi agama
Sebab yang tu orang tak berapa suka
Benda yang perlu berfikir atau guna minda
Sebab tu di pasaran otak antarabangsa
Otak orang Melayu tinggi harga
Dok berkilat dan cantik sebab jarang guna.

-Buang yg keruh ambil yg jernih jadikan kenangan silam sbg memori daun pisang.

Saturday, 3 January 2009

Perempuan Melayu Terakhir


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum wbt..

Bismillahi Masya Allah!!Makin ada umph website ni! Seperti masuk rumah baru. Maafkan ana kiranya ana dah lama tidak taip artikel dan sebagainya kerana ana sekarang dalam mood test di uniten dan juga agak sibuk kebelakangan ini dengan mengikuti beberapa program yang mantap yang dianjurkan oleh Persatuan Pengajian Islam di Uniten ini.

Alhamdulillah, setakat ini, ana sempat mengikuti Kem KMC(Kem Mahasiswa Cemerlang tidak salah ana). DImana program ini diadakan di ulu langat. Pertama kali ana menjejak kaki ke sana. Sebelum nak pergi tu, ada juga rasa was-was, dan lain-lain, tetapi disebabkan kita ni nak sangat tahu apa yang cemerlangnya pada muslimah individu itu tersendiri. Maka ana pun pergilah hadirkan diri selama 3 hari dan 2 malam. Walaupun muslimat yang hadir amat sedikit berbanding muslimin, tidak bermakna program ini tidak boleh dijalankan. Nampak sedikit sekiranya sekali pandang , tetapi ramai apabila selalu sangat pandang. hihi..Allahu Robbi.

Tidak disangka-sangka, dalam program tu, adalah tetamu khas iaitu ustaz hasrizal. Ana tak kenal sangat ustaz hasrizal tu siapa.Rupa-rupanya, itulah saifulislam ke atau apa ke yang mereka selalu sebut-sebutkan. Wah..bertuahnya!tapi itulah, dapat juga berkongsi dengan orang-orang yang berpengalaman dalam tarbiyah dan sebagainya.
Masya Allah! Bestnye!

Ha!! Berbalik pada topik di atas, dah taip panjang memanjang ni, baru ana nak sentuh mengenai perempuan melayu terakhir. Ana buat topik ini sempena apa yang ana dan adik-adik tertanya-tanya atau bermain dengan kain batik masing-masing..kononnya, jadi seperti perempuan melayu kampung yang sarungkan kain batik di atas kepala. Macam dalam cerita pontianak harum sundal malam. Begitulah. Dari gurauan dan lain-lain, tertanyalah semua orang mengenai mandi di dalam tandas bersama dengan kain batik. Kain batik yang dibawa ke program itu hanyalah sekadar saja-saja sahaja. Tetapi, persoalan yang timbul dikalangan muslimah ialah mengenai mandi dengan kain batik di sungai dan lain-lain. Paling menarik sekali ialah, mandi dengan kain batik apabila tiada program atau di rumah.

Ramai dikalangan muslimah,tidak tahu mengenai kegunaan kain batik ni. Bukan sekadar menjadi kain sarung, angkat bayi dan sebagainya, tetapi kain batik ini juga menjadi kain kemban semasa tengah mandi dan selepas mandi. Maafkan ye wahai muslimin, mungkin isu ini agak lebih sedikit kepada muslimat. Tetapi tidak mengapa, kaum muslimin boleh sahaja tahu untuk kegunaan pada masa hadapan ke, untuk adik, anak dan lain-lain. Tidak semestinya antum tidak payah tahu mengenai hal-hal seperti ini.

Toib, berbalik pada kain batik, kalau kita makan, ada adabnya bukan?Berjumpa dengan kekasih tercinta pun, mesti nak itu dan ini..pakaian kemas dan sebagainya. Begitu juga mandi, ada adabnya. Ana tak pasti bab lelaki mandi macam mana sebab tidak pernah dengar lagi. Jadi, bagi muslimat, digalakkan mandi dengan menggunakan kain batik. Bukan lepas mandi baru guna kain batik. Makruh bagi kita, mandi dalam keadaan yang tiada benang di kulit badan. Makruh sahaja. Bukan DOSA. Tetapi sekiranya nak dapat point dari Allah, nak tambah markah seperti mana kita sentiasa buat kuiz di universiti untuk tambah markah ujian peperiksaan, maka sekiranya kita tinggalkan perbuatan mandi tanpa kain batik ini, adalah baik sekali kerana mendapat pahala. Pahala berapa banyak, wallahualam. Kerana itu adalah antara diri dengan ALlah swt.

Bagaimana cara untuk memakai kain batik? Caranya ialah berkemban. Asalkan ia menutup dada dan lepas paha. Itu yang ana belajar. Jadi macam, cerita zaman do'lu-do'lu. Ini bukan budaya kuno. Tetapi, ada sebab kenapa adab dia sebegitu. Ana tiadalah kitab untuk menjelaskan lagi perkara ini. Tetapi, sekiranya ana rajin dan dapat berjumpa dengan ustaz atau ustazah, Insya Allah, akan ana kongsikan perkara ini dengan antum semua. Benda ini bukan memalukan, tetapi sekadar berkongsi bagi sama-sama kita mencari keredhaan Allah swt dengan melakukan perkara-perkara yang remeh ini hinggalah yang tak remeh. Supaya hidup kita seharian sentiasa diberkati oleh Allah swt.