Wednesday 9 June 2010

Iman lagi manis dari gula-gula

Assalamualaikum wbt.



Manisnya iman mengalahkan manisnya gula-gula. Tak percaya? try uji dan test.

How we wanna feel the sweet of the faith or eeman sister?

Terkedu mendengar suara lunak si gadis berkulit putih dan berpipi merah. Di dalam hati ana.

"Aku sendiri sepertinya dan aku tidak berani untuk membimbingnya. Aku khuatir dan takut"


Ana mula mengukir senyuman. Kononnya nak kelentong. Tetapi di jiwa,

"Aip~dik Tasha, tidak baik menipu ~terus terang saja dari pengalaman,persetankan semuanya"


uish,persetan? Mulalah ana memberitahu cara ana mendaki gunung yang tidak bercabang dan cuba berhati-hati dengan menggunakan perkataan yang tersemat dihatinya.

"Pertama, mengenali Allah swt dan diri kita. Tak tahu nak explain macam mana cuma hati mampu memberitahu diri. Sebab dalam mengenali allah swt dan Rasulullah saw, jiwa kita akan bertambah cinta kepadaNya bagaikan jiwa kita menari-nari dan umpama jatuh cinta dan tidak sabar-sabar untuk ketemu denganNya di tikar sejadah. Happy sangat untuk mendapatkan berita yang baik lagi dariNya iaitu melalui kalimahNya.

Kedua, mengikut pengalaman. Jangan mudah memberikan kasih sayang kepada pasangan. Cerita Nur kasih ada la sedikit pengajaran cuma ada part yang tak elok. But the most important thing, mencintai si dia, mestilah mencintaiNya kerana Allah swt bukan  kerana dia memahami kita dan sebagainya .

Ketiga, sekiranya pernah membuat perkara-perkara sumbang semasa zaman jahiliyah. Kurang kain ke, dan sebagainya, jangan dikenang perkara lama. Kalau jumpa kawan-kawan lama dan mengatakan perkara-perkara lama atau perli dengan mengingatkan kisah lama..sekiranya diri sendiri tidak kuat iman lagi, buangkan mereka sebentar dalam kuatkan iman. Try to stay away first. After that, berazam. Berazam bahawa aku tidak mahu seperti dahulu. Aku ingin berubah dan menjaga diri ini kerana Allah swt.

Perbanyakkan membaca seerah. Kisah-kisah sahabat Rasulullah saw.
(rekaan semata-mata)

"kakak, i know, but just look at them. Pakai tudung and do the same thing, but t-shirt and scarf and hmm"


"Alamak dear. I was in that situation once upon a time. If u know it is wrong, boleh saja kita menegur cara berhikmah. Not everyone understand as what we understand now kan? Kalau dekat cerita GLEE, the symbol looser 'L' is at their forehead. Tapi in this situation, cop Islam sahaja ada. Tapi, they are not practitioners. Sebab tu kita yang faham, kenalah tegur cara berhikmah. Bukan jaga diri kita sendiri sahaja."

Berdua tersenyum dihadapan webcam. Semakin rancak berbual dia pula bersuara.

"Kakak, I wish i can see you after i completed my study here in Russia. Bosanlah."

Alamak. Malunya nak jumpa dan malasnya nak jumpa manusia . Segan. Inilah masalah ana. Kawan dengan orang yang kenal sekeliling dan mengambil masa seperti menunggu roti canai panas baru lah beranikan diri dalam berkawan face to face.

"boleh je. no hal. Sis, just remember. when you eat sweets, remember that Islam is more sweeter than what you imagine. And hold this tightly until you die "lailahaillallah" "

Disitulah, bermula ana merenung diri mengenai iman, facebook ,ym , masa, dan bersyukur kerana dalam perbincangan yang tidak berilmiah itu sedikit sebanyak berakhir dengan soalan yang mengingatkan ana dengan dia kepada Allah dan bermulalah arena world of Islam dan bukan world cup. ehehehe.

1 comment:

Bijan said...

menarik.. ini dinamakan " halawatul iman" ** kemanisan iman.