Saturday 22 November 2008

I Don't Have Enough Time!!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum wbt..

Firstly first, syukran jazilan to the Original author sebab jemput ana untuk menulis dalam blog ni. Terharu biru cuma ana perlu berhati-hati dalam menulis. Menulis dan kongsi pada orang ramai, boleh pada bila-bila masa. Cuma, apa yang kta tulis kadang-kadang, kita tak tahu sama ada perkara itu akan dibawa sekali bila kita pass and away. Maksudnya, kalau cerita gosip dan lain-lain, berdosa kan? Sebab itu, penulisan dan percakapan perlu berhati-hati. Toib,

Sekadar, peringatan untuk diri sendiri dan juga untuk antum especially manusia yang bergelar pelajar. Mungkin sesetengah antara kita akan sambung belajar di universiti mana-mana dan mungkin sedang mengumpul tenaga untuk dapatkan semangat baru dalam dunia pelajaran. How to be a very good student or MUSLIM student?

Masa.Ramai tidak suka apabila menjadi pelajar muslim yang soleh atau solehah? Kenapa? Alasan yang diberikan oleh segelintir adik-adik yang ana interview..

"Universiti ni bukan universiti Al-Azhar. Kalau nak jadi mcm tu, lebih baik belajar di universiti Al-Azhar~~", dengan muka selamba kan.

"Tak suka la, Dunia dan akhirat kan memang kena stabil. Ala-ala kadar dah la. Kita ni student~~Buat apa fikir berat-berat sangat..jangan susahkan kepala la. Just be yourself, belajar je..score and work"

Tapi tu la, ana lihat kebanyakan remaja seperti ini. Dimana silapnya? Ana suka waktu exam. Na'am. Waktu exam semua orang akan berbaik-baik diantara satu sama lain, hubungan dengan keluarga elok, comel, pakaian sopan secara tiba-tiba, masing-masing kurang keluar pada waktu malam dan balik lewat pagi, dan semua idtiqamah dan masjid tu agak penuh la juga dari hari-hari biasa. Itulah musim exam. Sejuk mata memandang. Semua orang suddenly istiqamah dalam mencari keredhaan Allah untuk lulus exam...
Takut gagal. Itu takut gagal dalam peperiksaan. Alangkah seronoknya kalau mereka takut gagal dalam ujian Allah..kan?

Ada yang gagal, redha dan mengambil inisiatif untuk discover dan check di mana silapnya an ulang semula. Bagi setengah remaja ni pula, bila gagal, salahkan orang sana dan orang sini. Ana tahu, sebab ana juga once upon a time was like that, which i am wasting my air liur by doing like that. Sebenarnya, masa ni semua orang ada 24jam. Ana tahu pun sebab ana pernah tanya beberapa pensyarah ,keluarga, ustaz dan ustazah bagi membuat kesimpulan about MASA seharian.


problema remaja masa kini by ~Sndjitotok on deviantART



Cuma, masa kita ni, dalam keadaan yang kita tidak sedar, kita banyak menghabiskan masa dalam perkara yang tidak berfaedah. Bila gagal, kita salah perkara lain tapi bukan pada diri sendiri. Example, kalau ada kekasih, menghabiskan masa dengan kekasih dengan shopping dan tengok wayang, sembang dengan kawan, spend time sangat dengan dunia cyber, games, activity yang tak dapat apa2 benefit langsung and etc.
Jadi, cuba kita berkhayal 1 minit kan, kita ada 24 jam, masa kita makan, makan sambil tgk tv ke, ke makan terus tanpa melengah-lengahkan masa tu??An kita ada 24 jam, kalau kita kumpul masa yang buang masa, dengan muhasabah diri, baca Quran or mathurat, rasa-rasanya berbaloi tak? It takes only a few minutes to do all that stuff ..kan?

Jadi, fikir-fikirkanlah, kenapa kita ..manusia ni..selalu tidak bersyukur dengan masa 24 jam sehari ..yang Allah berikan kepada kita. Sama-sama kita muhasabah diri..
wassalam

No comments: