Friday, 11 June 2010

Kisah di sebalik hafal Al-Quran.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Lagi Maha Mengasihani.

Assalamualaikum wbt dan apa khabar?

Allahu Allah. Hafal Al-Quran. Berapa ramai antara kita bercita-cita tinggi dalam menghafal Al-Quran. Tetapi apabila cuba memulakan, rasa macam nak menangis dan akhirnya tanam muka dalam bantal dan menjerit kerana selalu terlupa dengan bacaan.

Mana nak jadi pelajar ijazah pendidikan awal kanak-kanak, atau setengah orang engineer dengan projek masing-masing, mana ada masa nak hafal Al-Quran. Lainlah pelajar-pelajar Mesir. Allahu Allah. Kadang kala menangis pun ada kerana apabila mendengar pelajar Mesir tak dapat buat yang terbaik atau patah balik kerumah kerana tidak minat, rasa cemburu dengan kenyataan tersebut dan akhirnya menangis kerana sentiasa doakan mereka dengan harapan yang tinggi. Bagaikan ibu yang menunggu anak itu berjaya dan pulang dan sebarkan dengan cemerlangnya.

Ada orang kata, manusia perlu menghafal Al-Quran. Dan orang yang dapat hafal Al-Quran adalah orang yang terpilih oleh Allah swt. Apabila diri sendiri mencuba dan tidak dapat lakukannya. Tiba-tiba terkata..

"Allah swt tidak memilihku, perlukah aku merasa kecewa kerana KAU tidak memilihku ya Allah?"


Akhirnya bantal juga menjadi peta tangisan.

Kita sentiasa membaca Al-Quran untuk sebagai pedoman di dalam diri kita. Untuk menguatkan hati kita kepada Allah swt. Harapkan manusia, umpama jari dipotong dan keluarnya darah. Harapkan Allah, berbunga-bunga hati tu dan makin tenang dan rasa best memanjang. Kadangkala tertanya-tanya..

"Am i blind to understand HIS words?"


Disitulah kebenaran dan disitulah ustaz dan ustazah memberitahu bahawa semuanya ada di situ..Al-Haq. Ada orang mengatakan bahawa dirinya al-haq. Ana Al-Haq. Tidak berani untuk ana akui diri sendiri Al-Haq kerana diri sentiasa tidak sempurna dan yang paling Al-Haq ialah Allah swt.  Keinginan meninggi dalam menghafal Al-Quran, ada yang mengatakan..

"Ala, buat dek je ilmu duniawi"


Tetapi, itu juga pentingkan dalam misi kita sebagai pendakwah. should we stop something just to recite Al-Quran?


Kenapa ada keinginan tinggi? Kerana jiwa kita merintih dan bukannya diri kita. Kita lihat kucing ditembak. Tiada tangisan. Tetapi jiwa kita

"Ya Allah~kesiannya..syahdunya"


Pernah rasa sebegini?Itu jiwa.

Jadi,cubalah berjinak-jinak dan ikhlaskan diri dalam menghafal Al-Quran~

1 comment:

Bintun Sazali said...

Subhanallah...

itula prasaannya...sama dgn apa yg sy rasa..:(

slalu cepat putus asa...kenapa susah sgt nak hafal AQ?knpa susah sgt nak faham bahasa arab????

Guru Imam Syafie pernah ingatkan beliau supaya tinggalkan maksiat, supaya sng ilmu masuk dan supaya smkin meningkat hafalannya..

kita?....maksiat dilakukan terus2an...:(..Astaghfirullah......moga Allah permudah urusan kita dlm mencari ILMU duniawi n ukhrawi..aminn~