Monday 14 July 2008

Terapi Persahabatan

P'sahabatan yg akrab mempergaruhi fizikal serta mampu membina emosi supaya lebih rasional
& segar. Tengok je kawan , tentunya bole tersenyum sebab ramai yg sehati sejiwa , satu kepala. Eh~! tak teringin ker macam tu? jom eratkan lagi persahabatan

1. Fahamilah bahawa bersahabat itu sihat
Sahabat yg baik akan sentiasa ada kat sisi bila kita memerlukan. Mengikut kajian pakar, orang yg selalu b'kawan & b'sosial dgn baik khususnya pada usia remaja akan cenderung hidup lebih lama, buktinya kita akan dapat mengurangkan rasa gelabah.. cuak sekaligus memberi kehidupan yg tenang & gembira

2. Saling berhubung
Hindarilah dari sibuk, jarak jauh, da kahwin dan macam2 lagi sbg alasan..
Adakalanya kita tidak berfikir bahawa faktor2 nilah yg menjadikan kita rapat serta erat dan menyemarakkan lagi kemesraan ( jgn lupe hubung saya >.< ) 3. Kawan sampai bila2
Berkawanlah sampai ke anak cucu walaupun jauh atau dekat, kita harus bersedia berani & m'hadapi kemungkinan yg berlaku, ini membuakan kita sentiasa segar dan peka terhadap alam sekitar..

4. Jujur dgn member
Sudah tentu p'sahabatan akan berjalan lancar &b'panjangan walaupun terpaksa berpinda ke sibuk kerja ke kahwin ke atau mcm2 lagi.. dengan syarat mestilah percaya jujur dan ikhlas..
Betul..?

5. Rileks diri dengan persahabatan
Persahabatn adalah sesuatu yg mengembirakan, jadi kita perlu releks kerana hubungan yg sihat memberikan kecerian dalam hidup.

6. Sikap berbuka
Sentiasa bersikap terbuka & fikiran +ive, terapi ini juga berkait rapat dgn cara kita berfikir yg tidak terlalu sempit, biasalah kekadang member b'gurau terkasar sedikit en..

7. Kongsi hobi
Jangan tertinggal terapi yg last ni, secara ta langsung mengeratkan lagipersahabatan yg terjalin. Orang cakap hobi mampu mengelakkan dati stress di kuliah ataupon tempat bekerja.. Betul ker?
jom kita cuba adakah ianya berjaya...

saya pon nak kongsi jugak lah hobi saya dengan awak semua..

No comments: