Saturday 21 February 2009

Taubat?



Assalamualaikum wbt

Kita sebagai manusia, sebagai khalifah Allah bukan. Kita sering lalai dan leka dengan keadaan sekeliling kita. Apabila kita bersama-sama dengan jemaah, kita berasa kuat sehinggakan di hati berkata, sekiranya aku nampak syaitan, dah lama aku terajang. Tetapi, bagaimana kita seorang, membuat keputusan sendiri??Bagaimana keputusan itu tidak diikuti dengan istikharah atau solat sunat 2 rakaat? Apabila sendirian, pasti kita terleka. Kita rasa benar apa yang kita lakukan, diri kita , kita tak nampak cuma orang yang rasa perkara itu salah, maka dikatakan salah, tetapi kita tidak boleh menerimanya.

Dalam Al-Fatihah, bibir kita sering menyebut-nyebut "Ar-Rahman" dan "Ar-Rahiim". Tetapi, benarkah apa yang kita sebutkan??Jangan disangkakan dengan membuat maksiat dan perkara-perkara durjana maka Allah redha. Tidak..jawapannya tidak. Apa yang kita lakukan bukan dihukum dengan segera oleh Allah swt.

Lihatlah remaja zaman sekarang, Pub menjadi tempat sembahan mereka, kerana kemiskinan, sanggup menjadi pelacur, jual dadah, mencuri kereta dan sebagainya. Mereka tahu salah tetapi tidak mahu bertaubat. Tiada perasaan belas kasihan ke pada diri mereka sendiri atau keluarga mereka? Tiada perasaan insaf langsung di hati mereka. Dimana silapnya?

Tahukah mereka bahawa Allah akan menghukum mereka dengan perkara-perkara yang mereka tidak sangka-sangka? Mendapat anak yang kurang ajar, keturunan yang tidak baik, beragama Islam tetapi seperti tidak bersama dengan Allah dan sebagainya. Dari kaya menjadi miskin, apabila miskin mulalah berlaku perkara-perkara yang tidak berperikemanusiaan..­.kerana apa, kerana mereka tidak bersyukur.

Tidak takutkah mereka apabila malaikat maut mencabut nyawa mereka, bibir mereka dan suara mereka tersekat-sekat untuk mengucap dua kalimah syahadah ataupun, tulang rusuk mereka bertemu dengan sakit yang dahsyat apabila dihimpit di dalam kubur yang gelap.

Cuba bayangkan kalau di akhirat..anggota-ang­gota berkata..

Mata: Oh Allah, Aku melihat porno! Aku mengintai perempuan, aku melihat dan aku bersubahat.

Tangan: Oh Allah!! Aku meniru!Aku mencuri telefon kawanku. Aku membuat maksiat! Aku berym dan bersms dengan kekasih hatiku dan aku telah melakukan zina !!

Kaki: Allah!!Aku menari dengan pasanganku!!Aku menyentuh kaki pasanganku!!Aku pergi ke pub!!Aku menghentak kaki apabila ibuku memarahiku..Aku lari dari rumah!!

Bayangkan..pelbagai anggota kata bertalu-talu mengenai apa yang kita lakukan..Saksi kita di akhirat kelak!!

Naudzubillah..

Airmata ana berlinangan. ..kenapa tunggu bersedia baru ingin pulang kepada Allah??Sekiranya esok nyawa dicabut, masih ada harapankah untuk bertaubat?

Cuba lihat surah Al-Mukminun ayat 15. Fahami apa yang disampaikan.

Semoga Allah mengampuni muslimin dan muslimat di dunia yang sementara ini dan membantu kita ke arah jalan yang benar.

No comments: